شاید در نگاه اول عنوان این مطلب زیاد مهم به نظر نرسد ، اما به شما پیشنهاد می کنیم که حتما این مطلب را دنبال کنید و جدی بگیرید. زمانی این مطلب به کار شما می آید که در یک شیفت کاری پرفشار هستید و نیاز به یک پیشخدمت با تجربه و حرفه ای دارید. کار یک پیشخدت و یا خدمت گزار شاید در نگاه اول کار بسیار ساده ای به نظر آید اما همانطور که همیشه ظاهر کار را می بینیم و همه ی کارها به نظر ساده می آیند !! ولی در اشتباه هستید.
اگر در مجموعه خود از پیشخدمت های حرفه ای بهره نمی برید قطعا بخش زیادی از مشتریان و فروش خود را از دست داده اید. ابتدا باید ببینیم که کار اصلی یک پیشخدمت چیست ؟
وظایف اصلی یک پیشخدمت
یک پیشخدمت باید با مشتریان رابطه ای صمیمی و حرفه ای داشته باشد و به گونه ای سفارش بگیرد که آن مشتری با رضایت کامل و لبخند از مجموعه شما تشریف ببرد.
اگر پیشخدمت شما یک لباس فرم به تن دارد باید این لباس فرم همیشه در وضعیت اتو شده و تمیز باشد و اگر این اتفاق برعکس انجام شود یعنی این که پیشخدمت شما به هنگام ایستادن جلوی مشتری تنش بوی عرق بدهد و با لباسی کثیف سفارش غذا بگیرید به نظر شما اگر جای آن مشتری بودید چه کاری انجام می دادید !
این کار باعث می شود مشتری در نگاه اول نظرش نسبت به مجموعه شما جلب نشود و برای بار اول و آخرش خواهد بود که پایش را در مجموعه شما می گذارد. پس همیشه لباس فرم پرسنل خود را چک کنید.
و اما نکات ریز ولی مهم
ناخن های پیشخدمت های خود را کنترل کنید و یا گوش زد کنید که همیشه تمیزو کوتاه کرده باشد. کفش رسمی به پا داشته باشند و اصلا از کفش ها کتانی و اسپورت با جلیقه استفاده نکنند. هرگز از عطر و ادکلن استفاده نکنند چون ممکن است مشریان شما نسبت به عطر یا ادکلن آلرژی داشته باشند.
حتما از تمام منویی که در اختیار مشتری قرار می دهند آگاهی کامل داشته باشند که دچار اشتباه در سفارش نشوند.
در مورد غذا ها، گوشت ها ، دسرها اطلاعات کافی داشته باشند مثلا اگر در یک غذا از ماست استفاده شده و آن مشتری نسبت به این ماده غذایی حساسیت دارد چه غذایی را پیشنهاد دهد.
پيشنهاد خريد اضافي
یک پیشخدمت باید مودبانه از مشتری سوال کند که آیا نیاز به يک نوشيدني، يک ظرف اضافه برای بیرون بردن غذا و یا نکاتی دیگر نیاز دارد یا خیر و هیچگاه با زور و فریب این کار نکند و بگذارد مشتری راحت تصمیم بگیرد.